Program

prof. Waldemar Rebizant

Politechnika Wrocławska

2020 – 2024

Podstawowe tezy programowe
w związku z kandydowaniem do pełnienia funkcji i godności
Rektora Politechniki Wrocławskiej



I. Zagadnienia strategiczne

Zrównoważenie czterech głównych obszarów działalności Uczelni:

  • badania naukowe podstawowe i stosowane na wysokim poziomie,
  • nowoczesna dydaktyka odpowiadająca wymogom przemysłu wysokich technologii, dostosowana do zmiennych potrzeb rynku pracy,
  • wielowymiarowa współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, aktywne uczestnictwo w rozwoju przemysłu 4.0,
  • transparentne zarządzanie Uczelnią, wspierane standaryzacją procedur, kompleksową informatyzacją i dobrą komunikacją.

Zagrożenia w rozwoju Politechniki Wrocławskiej:

  • spadek pozycji Uczelni w rankingach, szczególnie w aspekcie działalności badawczej,
  • zmniejszenie zainteresowania studiami przy równoczesnym słabym przygotowaniu absolwentów szkół średnich do podejmowania studiów na kierunkach ścisłych i technicznych,
  • funkcjonowanie Uczelni w warunkach większej konkurencji ze strony innych uczelni o statusie badawczym oraz uczelni prywatnych,
  • znaczne i uciążliwe zbiurokratyzowanie działalności Uczelni,
  • nieefektywność zarządzania Uczelnią w obecnej strukturze,
  • niedofinansowanie działalności Uczelni i jej jednostek,
  • brak efektywnego wsparcia podstawowej działalności nauczycieli akademickich przez jednostki Uczelni, szczególnie w obszarze badawczym,
  • brak systemu motywacyjnego w wynagradzaniu pracowników, potencjalne odejścia najlepszych do przemysłu lub innych uczelni,
  • brak systemu zachęt dla najlepszych absolwentów do studiowania w szkole doktorskiej.

Główne cele i zamierzenia na kadencję 2020-2024:

  • odbudowa pozycji badawczej Uczelni, uzyskanie statusu uczelni badawczej,
  • zwiększenie roli Uczelni w regionie, bardziej aktywna współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
  • unowocześnienie dydaktyki, szczególnie na studiach II stopnia,
  • rozwój e-platform edukacyjnych,
  • zwiększenie liczby kierunków prowadzonych w języku angielskim,
  • rozwój umiędzynarodowienia Uczelni we wszystkich obszarach działalności,
  • poprawa statusu finansowego oraz komfortu pracy pracowników,
  • usprawnienie zarządzania Uczelnią i obsługi administracyjnej jednostek,
  • odbudowa wspólnoty akademickiej dbającej o dobro wspólne.


II. Struktura i zarządzanie Uczelnią

Dla stabilnego rozwoju Politechniki Wrocławskiej i realizacji w/w celów niezbędne są między innymi:

  • powrót do struktury wydziałowo-katedralnej lub wypracowanie nowego modelu struktury Uczelni, w której badania naukowe prowadzone w katedrach nie będą rozdzielone od działalności dydaktycznej, opcjonalnie możliwość budowania nowych wydziałów wokół dyscyplin naukowych,
  • wypracowanie klarownych zasad finansowania jednostek Uczelni opartych na możliwości kształtowania własnego budżetu i odpowiedzialności za mienie i infrastrukturę jednostek,
  • pozostawienie środków na wynagrodzenia osobowe pracowników w gestii dziekanów
    i kierowników katedr w ramach budżetów jednostek,
  • jasne określenie kompetencji i zadań poszczególnych organów uczelni i jednostek (wydziałów, katedr, rad dyscyplin naukowych, administracji),
  • zmiana statutu Uczelni i przepisów wykonawczych dla realizacji ww. celów,
  • zapewnienie transparentności finansów i procesów zarządzania Uczelnią,
  • jasne definiowanie celów bieżących i zamierzeń w perspektywie wieloletniej,
  • analiza planowanych zmian organizacyjnych i konsekwencji ich wprowadzenia dla jednostek Uczelni,
  • usprawnienie przekazywania informacji pomiędzy jednostkami Uczelni w pionie i w poziomie.

Zarządzanie Uczelnią i organizacja pracy:

  • model wydziałowy z większą odpowiedzialnością i rolą dziekana, przy zachowaniu transparentności finansowej wydziału i katedr,
  • ściślejsze powiązanie katedr w ramach wydziałów oraz dyscyplin naukowych (odpowiedzialność za badania naukowe, zrównoważona praca na rzecz realizacji i podniesienia poziomu dydaktyki),
  • zrzeszenie istniejących wydziałów w ramach dyscypliny naukowej, wzmożenie środków wzajemnej współpracy (wspólne projekty edukacyjne, seminaria, udział w opracowaniu wniosków o dofinansowanie projektów),
  • zwiększenie efektywności pracy działów administracji Uczelni dla zapewnienia wsparcia dla wydziałów i katedr oraz niezbędnej pomocy dla nauczycieli akademickich,
  • udrożnienie procesów związanych z przygotowaniem i opiniowaniem umów, zakupów, prowadzenia i rozliczania projektów,
  • wprowadzenie zarządzania przez cele i optymalizacja procesów administracyjnych,
  • zapewnienie transparentności i przewidywalności przebiegu procesów administracyjnych, standaryzacja procedur administracyjnych i ich uproszczenie,
  • uruchomienie „myślenia na przyszłość” w kontekście zmian legislacyjnych i stworzenie jednolitej polityki informacyjnej dla wszystkich jednostek o podejmowanych działaniach administracyjnych,
  • prowadzenie przez działy administracji dziennika dobrych praktyk udostępnionego publicznie, z przykładami dla pracowników uczelni,
  • przygotowanie narzędzi informatycznych ułatwiających sporządzanie umów cywilno-prawnych (generacja standardowych umów z systemu),
  • wdrożenie narzędzi informatycznych dla obsługi rad dyscyplin naukowych i komisji ds. stopni naukowych,
  • wprowadzenie współdzielenia dokumentów dla wielu działów procedujących sprawę, zastąpienie obsługi kaskadowej przez równoległą i przyspieszenie realizacji spraw,
  • przygotowanie bazy dokumentów, udostępnienie standardowych wersji umów i innych dokumentów w intranecie dla wszystkich wydziałów i katedr,
  • konsolidacja działań dotyczących realizacji strategii Uczelni oraz oceny ryzyka,
  • kontynuacja i rozszerzenie funkcjonalności systemu RADon lub przygotowanie nowego systemu informatycznego dla automatycznego monitoringu mierników strategii oraz zarządzania ryzykiem,
  • rozszerzenie funkcjonalności systemu RADon lub przygotowanie nowego systemu informatycznego dla wsparcia działań dotyczących ewaluacji dyscyplin naukowych,
  • uporządkowanie sprawy zakupu polskich i zagranicznych norm lub dostępu do wersji elektronicznych w skali uczelni,
  • uporządkowanie sprawy zakupu oprogramowania na poziomie uczelni, wybór najlepszej oferty i zakup licencji komercyjnych/serwerowych,
  • powołanie komórek organizacyjnych zapewniających profesjonalne przygotowywanie wniosków o granty krajowe i międzynarodowe (wyspecjalizowane służby administracyjne) o charakterze typowo usługowym,
  • przygotowanie nowych systemów informatycznych i narzędzi pracy dla administracji, z uwzględnieniem specyfiki realizowanych procesów i dopasowaniem do rzeczywistych potrzeb obsługiwanych użytkowników,
  • powiązanie zakresu obowiązków pracowników administracyjnych i technicznych ze stanowiskiem, a nie z osobą.


III. Wybrane aspekty rozwoju nauki i dydaktyki

Sprawy nauki – kierunki działań:

  • zwiększenie udziału Uczelni w programach finansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
  • ponowne, właściwe zdefiniowanie priorytetowych kierunków badań w Uczelni, z uwzględnieniem specyfiki działalności wydziałów, katedr i ich osiągnięć,
  • podjęcie zdecydowanych i skoordynowanych działań dla osiągnięcia statusu uczelni badawczej,
  • zrównoważenie wsparcia dla badań podstawowych i stosowanych w Uczelni,
  • zapewnienie wsparcia dla niszowych obszarów badawczych oraz badań interdyscyplinarnych,
  • ściślejsze powiązanie prowadzonych badań z potrzebami i zamierzeniami partnerów gospodarczych,
  • większe zaangażowanie w regionie, powiązanie z regionalną specyfiką przemysłu (ekologia, energetyka odnawialna, elektroenergetyka, górnictwo, nowoczesne materiały, ochrona środowiska, chemia, elektromobilność, big data i sztuczna inteligencja, informatyka, cyberbezpieczeństwo),
  • nawiązanie do krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacji,
  • podjęcie działań prawnych i lobbingu ws. wprowadzenia przepisów zachęcających do wspierania nauki przez gospodarkę,
  • stały udział Uczelni w projektach infrastrukturalnych w regionie, współpraca z Urzędem Marszałkowskim dla realnego udziału w realizacji Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego,
  • rozwój międzynarodowej współpracy badawczej (umowy bilateralne, konsorcja naukowe, projekty europejskie),
  • utworzenie funduszu na granty wewnętrzne w ramach PWr przyznawane w ramach konkursu,
  • reorganizacja struktury i koordynacja działań Działu Nauki oraz Działu Zarządzania Projektami w celu skutecznego wsparcia pracowników w przygotowaniu, prowadzeniu i rozliczaniu projektów,
  • właściwe zdefiniowanie ról szkoły doktorskiej oraz rady dyscypliny i promotora w kształtowaniu sylwetki naukowej doktorantów,
  • utworzenie międzywydziałowego zespołu ds. ewaluacji działalności naukowej i określenie jego zakresu zadań,
  • przygotowanie informatycznego systemu wsparcia ewaluacji dyscyplin naukowych, niezbędna koordynacja działań na poziomie Uczelni,
  • opracowanie jasnych zasad finansowania dyscyplin naukowych,
  • wprowadzenie systemu motywacyjnego dla naukowców oraz osób wspomagających przygotowanie wniosków, prowadzenie i rozliczanie grantów,
  • opracowanie jasnych zasad zmniejszania lub zwalniania z obowiązków dydaktycznych dla osób zdobywających granty i projekty o znacznej wartości,
  • utworzenie otwartej bazy przykładowych umów i wniosków – transparentne przykłady podobnych dokumentacji, umów, wniosków o projekty badawcze, umów podwójnego dyplomowania itd.,
  • rzeczywiste włączenie studentów studiów II stopnia oraz wszystkich doktorantów w prace badawcze katedr.

Dydaktyka – rozwój i podniesienie jakości kształcenia:

  • rozwijanie programów studiów we współpracy z uczelniami z zagranicy, szczególnie na I stopniu, większe wykorzystanie narzędzi informatycznych dla organizacji studiów i wsparcia studentów obcokrajowców (procedury, strona internetowa i portal edukacja w języku angielskim),
  • zwiększenie liczby kierunków studiów prowadzonych w języku angielskim, pozyskanie kadry z zagranicy do prowadzenia zajęć i wspólnych badań naukowych,
  • zwiększenie liczby interdyscyplinarnych kierunków studiów,
  • rozwój nowoczesnych e-platform edukacyjnych, oferowanie w szerszym zakresie kształcenia na odległość, rozwój niezbędnej infrastruktury informatycznej do realizacji w.w zadań,
  • większa indywidualizacja programów studiów, szczególnie na II stopniu studiów,
  • odejście od rozdrobnienia kursów, zwiększenie liczby zajęć projektowych i pracy własnej studenta, szczególnie na II stopniu studiów,
  • zwiększenie liczby studentów korzystających z indywidualnego programu studiów,
  • większe włączenie w dydaktykę partnerów gospodarczych (prowadzenie zajęć na uczelni lub w firmie, praktyki studenckie, prace dyplomowe, sponsoring tytularny laboratoriów),
  • włączenie w prowadzenie dydaktyki studentów starszych lat (np. prowadzenie zajęć laboratoryjnych, pomoc przy pracach inżynierskich),
  • rozwój oferty studiów podyplomowych i kursów specjalistycznych,
  • rozpowszechnienie e-learningu i objęcie szkoleniem w tym zakresie większej grupy pracowników, z docenieniem uzyskanych kompetencji (potwierdzonych w praktyce) przy ocenach i awansach nauczycieli akademickich,
  • większe wykorzystanie Studium Języków Obcych oraz Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych w zwiększeniu kompetencji nauczyciela akademickiego w dydaktyce i badaniach naukowych (studia i kursy językowe oraz dot. kompetencji miękkich),
  • umożliwienie doktorantom prowadzenia prac inżynierskich i opieki nad badaniami prowadzonymi w ramach prac magisterskich,
  • zmiana i uproszczenie przepisów dot. regulaminu studiów i zasad zlecania zajęć,
  • uproszczenie zasad i wprowadzenie zmiennej liczby godzin konsultacji (więcej godzin pod koniec semestru i w czasie sesji),
  • możliwość zmniejszenia liczebności grupy studenckiej w przypadkach szczególnych, związanych z bezpieczeństwem, specyfiką zajęć itp.,
  • wprowadzenie ułatwień dla piszących skrypty (sprawy formalne, uzyskanie numeru ISBN itp.) i przygotowujących materiały dydaktyczne, zachęty finansowe za taką działalność,
  • wprowadzenie zróżnicowania stawki za godzinę zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych,
  • utworzenie i określenie zakresu zadań międzywydziałowego zespołu ds. akredytacji (udostępnianie treści raportów PKA, KAUT, EUA IEP i przekazywanie dobrych praktyk po wizytach zespołów oceniających, tworzenie dziennika dobrych praktyk dla przygotowania zawartości raportów samooceny i wizyty zespołu oceniającego),
  • docenienie roli i zadań dydaktyki w ocenie działalności nauczycieli akademickich na równi z prowadzeniem badań naukowych,
  • usprawnienie procesu rekrutacji, lepsza reklama i promocja kierunków studiów oferowanych na PWr.


IV. Sprawy studenckie i pracownicze

Sprawy studenckie:

  • organizacyjne i finansowe wspieranie inicjatyw studenckich, możliwe zwiększenie przyznanej subwencji,
  • wprowadzenie jasnych i klarownych zasad finansowania działalności studenckiej (opracowanych przy współudziale studentów),
  • włączanie studentów w procesy dydaktyczne i badania naukowe na Uczelni,
  • wspieranie kół naukowych i agend studenckich w realizacji ich działań,
  • wspieranie działalności kulturalnej i sportowej studentów i doktorantów,
  • udostępnianie studentom pomieszczeń dla ich działalności na poszczególnych wydziałach,
  • wprowadzenie niezbędnych zmian do regulaminu studiów,
  • przygotowanie oferty tanich kursów językowych i szkoleń zawodowych dla studentów,
  • modernizacja kolejnych domów studenckich,
  • wszechstronne wsparcie dla studentów niepełnosprawnych,
  • monitorowanie losów i utrzymywanie kontaktu z absolwentami.

Sprawy pracownicze:

  • poprawa warunków pracy (remonty pomieszczeń pracowniczych, zakupy niezbędnego sprzętu i oprogramowania, pomoc informatyczna, usprawnienie obsługi administracyjnej),
  • wdrożenie klarownego systemu wynagradzania i premiowania pracowników,
  • docenianie finansowe pracowników o wyjątkowym zaangażowaniu i sukcesach,
  • zwiększenie oferty szkoleń w zakresie kompetencji kierowania zespołem, budowania zespołów i efektywnej współpracy,
  • zapobieganie odejściom z uczelni wybitnych pracowników nauki (kwestie finansowe, przeciążenie obowiązkami organizacyjnymi i dydaktycznymi),
  • umożliwienie semestralnego lub rocznego przechodzenia wybranych pracowników do grupy pracowników naukowych bądź dydaktycznych; w okresie pracy na danym stanowisku należy zdefiniować konkretne cele i zadania oraz sposób ich weryfikacji,
  • ocena pracowników – zdefiniować na nowo kryteria oceny i procedury jej przeprowadzania,
  • świadczenia socjalne – uzupełnić o inne benefity, stosownie do oczekiwań pracowników, np. karty MultiSport,
  • jasne zdefiniowanie ścieżki kariery pracowników administracji w obecnych i nowo organizowanych lub reorganizowanych jednostkach, jasne zdefiniowanie zadań i oczekiwań przełożonych, szkolenia pracownicze dostosowane do potrzeb na danym stanowisku pracy, docenienie zaangażowania pracownika, jasna perspektywa zatrudnienia,
  • zachowanie i dbałość o standard ośrodków wypoczynkowych Politechniki Wrocławskiej.


V. Wizja roli Rektora i sposobu pełnienia urzędu

Rektor Politechniki Wrocławskiej:

  • dba o dobro Uczelni, jej pracowników, studentów i doktorantów,
  • przestrzega standardów akademickich w Uczelni,
  • reprezentuje Uczelnię w środowisku,
  • inicjuje i wspiera działania na rzecz rozwoju Uczelni i środowiska akademickiego,
  • służy społeczności akademickiej dla dobra Uczelni.

Jako kandydat do pełnienia funkcji i godności Rektora:

  • jestem młody i energiczny, odważny, cierpliwy i skuteczny,
  • posiadam doświadczenie organizacyjne, naukowe i dydaktyczne,
  • potrafię definiować cele i delegować zadania oraz motywować pracowników,
  • zwracam uwagę na szczegóły i dokładność realizacji zadań,
  • doceniam wykonaną pracę i zaangażowanie pracowników,
  • chcę jednoczyć i łączyć, a nie dzielić.

W działaniach dla Uczelni pragnę kierować się wyłącznie jej dobrem jako firmy, organizacji, miejsca pracy i nauki, społeczności akademickiej. Chciałbym:

  • wykorzystać istniejący potencjał we wszystkich grupach pracowniczych oraz studentów i doktorantów,
  • wprowadzić transparentność finansową, organizacyjną i kompetencyjną w Uczelni,
  • szeroko informować społeczność o zamierzeniach i działaniach podejmowanych przez władze Uczelni,
  • włączać studentów w procesy dydaktyczne i badania naukowe,
  • być wiernym zasadom akademickości i tradycji Uczelni,
  • rozmawiać i słuchać opinii pracowników, studentów i doktorantów,
  • konsultować istotne plany i kierunki rozwoju Uczelni ze społecznością Politechniki Wrocławskiej.