
prof. Waldemar Rebizant
Politechnika Wrocławska
2020 – 2024
Podstawowe
tezy programowe
w związku z kandydowaniem do pełnienia funkcji i godności
Rektora Politechniki Wrocławskiej
I. Zagadnienia strategiczne
Zrównoważenie czterech głównych obszarów działalności Uczelni:
- badania naukowe podstawowe i stosowane na wysokim poziomie,
- nowoczesna dydaktyka odpowiadająca wymogom przemysłu wysokich technologii, dostosowana do zmiennych potrzeb rynku pracy,
- wielowymiarowa współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, aktywne uczestnictwo w rozwoju przemysłu 4.0,
- transparentne zarządzanie Uczelnią, wspierane standaryzacją procedur, kompleksową informatyzacją i dobrą komunikacją.
Zagrożenia w rozwoju Politechniki Wrocławskiej:
- spadek pozycji Uczelni w rankingach, szczególnie w aspekcie działalności badawczej,
- zmniejszenie zainteresowania studiami przy równoczesnym słabym przygotowaniu absolwentów szkół średnich do podejmowania studiów na kierunkach ścisłych i technicznych,
- funkcjonowanie Uczelni w warunkach większej konkurencji ze strony innych uczelni o statusie badawczym oraz uczelni prywatnych,
- znaczne i uciążliwe zbiurokratyzowanie działalności Uczelni,
- nieefektywność zarządzania Uczelnią w obecnej strukturze,
- niedofinansowanie działalności Uczelni i jej jednostek,
- brak efektywnego wsparcia podstawowej działalności nauczycieli akademickich przez jednostki Uczelni, szczególnie w obszarze badawczym,
- brak systemu motywacyjnego w wynagradzaniu pracowników, potencjalne odejścia najlepszych do przemysłu lub innych uczelni,
- brak systemu zachęt dla najlepszych absolwentów do studiowania w szkole doktorskiej.
Główne cele i zamierzenia na kadencję 2020-2024:
- odbudowa pozycji badawczej Uczelni, uzyskanie statusu uczelni badawczej,
- zwiększenie roli Uczelni w regionie, bardziej aktywna współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- unowocześnienie dydaktyki, szczególnie na studiach II stopnia,
- rozwój e-platform edukacyjnych,
- zwiększenie liczby kierunków prowadzonych w języku angielskim,
- rozwój umiędzynarodowienia Uczelni we wszystkich obszarach działalności,
- poprawa statusu finansowego oraz komfortu pracy pracowników,
- usprawnienie zarządzania Uczelnią i obsługi administracyjnej jednostek,
- odbudowa wspólnoty akademickiej dbającej o dobro wspólne.
II. Struktura i zarządzanie Uczelnią
Dla stabilnego rozwoju Politechniki Wrocławskiej i realizacji w/w celów niezbędne są między innymi:
- powrót do struktury wydziałowo-katedralnej lub wypracowanie nowego modelu struktury Uczelni, w której badania naukowe prowadzone w katedrach nie będą rozdzielone od działalności dydaktycznej, opcjonalnie możliwość budowania nowych wydziałów wokół dyscyplin naukowych,
- wypracowanie klarownych zasad finansowania jednostek Uczelni opartych na możliwości kształtowania własnego budżetu i odpowiedzialności za mienie i infrastrukturę jednostek,
- pozostawienie środków na wynagrodzenia osobowe pracowników w gestii dziekanów
i kierowników katedr w ramach budżetów jednostek, - jasne określenie kompetencji i zadań poszczególnych organów uczelni i jednostek (wydziałów, katedr, rad dyscyplin naukowych, administracji),
- zmiana statutu Uczelni i przepisów wykonawczych dla realizacji ww. celów,
- zapewnienie transparentności finansów i procesów zarządzania Uczelnią,
- jasne definiowanie celów bieżących i zamierzeń w perspektywie wieloletniej,
- analiza planowanych zmian organizacyjnych i konsekwencji ich wprowadzenia dla jednostek Uczelni,
- usprawnienie przekazywania informacji pomiędzy jednostkami Uczelni w pionie i w poziomie.
Zarządzanie Uczelnią i organizacja pracy:
- model wydziałowy z większą odpowiedzialnością i rolą dziekana, przy zachowaniu transparentności finansowej wydziału i katedr,
- ściślejsze powiązanie katedr w ramach wydziałów oraz dyscyplin naukowych (odpowiedzialność za badania naukowe, zrównoważona praca na rzecz realizacji i podniesienia poziomu dydaktyki),
- zrzeszenie istniejących wydziałów w ramach dyscypliny naukowej, wzmożenie środków wzajemnej współpracy (wspólne projekty edukacyjne, seminaria, udział w opracowaniu wniosków o dofinansowanie projektów),
- zwiększenie efektywności pracy działów administracji Uczelni dla zapewnienia wsparcia dla wydziałów i katedr oraz niezbędnej pomocy dla nauczycieli akademickich,
- udrożnienie procesów związanych z przygotowaniem i opiniowaniem umów, zakupów, prowadzenia i rozliczania projektów,
- wprowadzenie zarządzania przez cele i optymalizacja procesów administracyjnych,
- zapewnienie transparentności i przewidywalności przebiegu procesów administracyjnych, standaryzacja procedur administracyjnych i ich uproszczenie,
- uruchomienie „myślenia na przyszłość” w kontekście zmian legislacyjnych i stworzenie jednolitej polityki informacyjnej dla wszystkich jednostek o podejmowanych działaniach administracyjnych,
- prowadzenie przez działy administracji dziennika dobrych praktyk udostępnionego publicznie, z przykładami dla pracowników uczelni,
- przygotowanie narzędzi informatycznych ułatwiających sporządzanie umów cywilno-prawnych (generacja standardowych umów z systemu),
- wdrożenie narzędzi informatycznych dla obsługi rad dyscyplin naukowych i komisji ds. stopni naukowych,
- wprowadzenie współdzielenia dokumentów dla wielu działów procedujących sprawę, zastąpienie obsługi kaskadowej przez równoległą i przyspieszenie realizacji spraw,
- przygotowanie bazy dokumentów, udostępnienie standardowych wersji umów i innych dokumentów w intranecie dla wszystkich wydziałów i katedr,
- konsolidacja działań dotyczących realizacji strategii Uczelni oraz oceny ryzyka,
- kontynuacja i rozszerzenie funkcjonalności systemu RADon lub przygotowanie nowego systemu informatycznego dla automatycznego monitoringu mierników strategii oraz zarządzania ryzykiem,
- rozszerzenie funkcjonalności systemu RADon lub przygotowanie nowego systemu informatycznego dla wsparcia działań dotyczących ewaluacji dyscyplin naukowych,
- uporządkowanie sprawy zakupu polskich i zagranicznych norm lub dostępu do wersji elektronicznych w skali uczelni,
- uporządkowanie sprawy zakupu oprogramowania na poziomie uczelni, wybór najlepszej oferty i zakup licencji komercyjnych/serwerowych,
- powołanie komórek organizacyjnych zapewniających profesjonalne przygotowywanie wniosków o granty krajowe i międzynarodowe (wyspecjalizowane służby administracyjne) o charakterze typowo usługowym,
- przygotowanie nowych systemów informatycznych i narzędzi pracy dla administracji, z uwzględnieniem specyfiki realizowanych procesów i dopasowaniem do rzeczywistych potrzeb obsługiwanych użytkowników,
- powiązanie zakresu obowiązków pracowników administracyjnych i technicznych ze stanowiskiem, a nie z osobą.
III. Wybrane aspekty rozwoju nauki i dydaktyki
Sprawy nauki – kierunki działań:
- zwiększenie udziału Uczelni w programach finansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
- ponowne, właściwe zdefiniowanie priorytetowych kierunków badań w Uczelni, z uwzględnieniem specyfiki działalności wydziałów, katedr i ich osiągnięć,
- podjęcie zdecydowanych i skoordynowanych działań dla osiągnięcia statusu uczelni badawczej,
- zrównoważenie wsparcia dla badań podstawowych i stosowanych w Uczelni,
- zapewnienie wsparcia dla niszowych obszarów badawczych oraz badań interdyscyplinarnych,
- ściślejsze powiązanie prowadzonych badań z potrzebami i zamierzeniami partnerów gospodarczych,
- większe zaangażowanie w regionie, powiązanie z regionalną specyfiką przemysłu (ekologia, energetyka odnawialna, elektroenergetyka, górnictwo, nowoczesne materiały, ochrona środowiska, chemia, elektromobilność, big data i sztuczna inteligencja, informatyka, cyberbezpieczeństwo),
- nawiązanie do krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacji,
- podjęcie działań prawnych i lobbingu ws. wprowadzenia przepisów zachęcających do wspierania nauki przez gospodarkę,
- stały udział Uczelni w projektach infrastrukturalnych w regionie, współpraca z Urzędem Marszałkowskim dla realnego udziału w realizacji Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego,
- rozwój międzynarodowej współpracy badawczej (umowy bilateralne, konsorcja naukowe, projekty europejskie),
- utworzenie funduszu na granty wewnętrzne w ramach PWr przyznawane w ramach konkursu,
- reorganizacja struktury i koordynacja działań Działu Nauki oraz Działu Zarządzania Projektami w celu skutecznego wsparcia pracowników w przygotowaniu, prowadzeniu i rozliczaniu projektów,
- właściwe zdefiniowanie ról szkoły doktorskiej oraz rady dyscypliny i promotora w kształtowaniu sylwetki naukowej doktorantów,
- utworzenie międzywydziałowego zespołu ds. ewaluacji działalności naukowej i określenie jego zakresu zadań,
- przygotowanie informatycznego systemu wsparcia ewaluacji dyscyplin naukowych, niezbędna koordynacja działań na poziomie Uczelni,
- opracowanie jasnych zasad finansowania dyscyplin naukowych,
- wprowadzenie systemu motywacyjnego dla naukowców oraz osób wspomagających przygotowanie wniosków, prowadzenie i rozliczanie grantów,
- opracowanie jasnych zasad zmniejszania lub zwalniania z obowiązków dydaktycznych dla osób zdobywających granty i projekty o znacznej wartości,
- utworzenie otwartej bazy przykładowych umów i wniosków – transparentne przykłady podobnych dokumentacji, umów, wniosków o projekty badawcze, umów podwójnego dyplomowania itd.,
- rzeczywiste włączenie studentów studiów II stopnia oraz wszystkich doktorantów w prace badawcze katedr.
Dydaktyka – rozwój i podniesienie jakości kształcenia:
- rozwijanie programów studiów we współpracy z uczelniami z zagranicy, szczególnie na I stopniu, większe wykorzystanie narzędzi informatycznych dla organizacji studiów i wsparcia studentów obcokrajowców (procedury, strona internetowa i portal edukacja w języku angielskim),
- zwiększenie liczby kierunków studiów prowadzonych w języku angielskim, pozyskanie kadry z zagranicy do prowadzenia zajęć i wspólnych badań naukowych,
- zwiększenie liczby interdyscyplinarnych kierunków studiów,
- rozwój nowoczesnych e-platform edukacyjnych, oferowanie w szerszym zakresie kształcenia na odległość, rozwój niezbędnej infrastruktury informatycznej do realizacji w.w zadań,
- większa indywidualizacja programów studiów, szczególnie na II stopniu studiów,
- odejście od rozdrobnienia kursów, zwiększenie liczby zajęć projektowych i pracy własnej studenta, szczególnie na II stopniu studiów,
- zwiększenie liczby studentów korzystających z indywidualnego programu studiów,
- większe włączenie w dydaktykę partnerów gospodarczych (prowadzenie zajęć na uczelni lub w firmie, praktyki studenckie, prace dyplomowe, sponsoring tytularny laboratoriów),
- włączenie w prowadzenie dydaktyki studentów starszych lat (np. prowadzenie zajęć laboratoryjnych, pomoc przy pracach inżynierskich),
- rozwój oferty studiów podyplomowych i kursów specjalistycznych,
- rozpowszechnienie e-learningu i objęcie szkoleniem w tym zakresie większej grupy pracowników, z docenieniem uzyskanych kompetencji (potwierdzonych w praktyce) przy ocenach i awansach nauczycieli akademickich,
- większe wykorzystanie Studium Języków Obcych oraz Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych w zwiększeniu kompetencji nauczyciela akademickiego w dydaktyce i badaniach naukowych (studia i kursy językowe oraz dot. kompetencji miękkich),
- umożliwienie doktorantom prowadzenia prac inżynierskich i opieki nad badaniami prowadzonymi w ramach prac magisterskich,
- zmiana i uproszczenie przepisów dot. regulaminu studiów i zasad zlecania zajęć,
- uproszczenie zasad i wprowadzenie zmiennej liczby godzin konsultacji (więcej godzin pod koniec semestru i w czasie sesji),
- możliwość zmniejszenia liczebności grupy studenckiej w przypadkach szczególnych, związanych z bezpieczeństwem, specyfiką zajęć itp.,
- wprowadzenie ułatwień dla piszących skrypty (sprawy formalne, uzyskanie numeru ISBN itp.) i przygotowujących materiały dydaktyczne, zachęty finansowe za taką działalność,
- wprowadzenie zróżnicowania stawki za godzinę zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych,
- utworzenie i określenie zakresu zadań międzywydziałowego zespołu ds. akredytacji (udostępnianie treści raportów PKA, KAUT, EUA IEP i przekazywanie dobrych praktyk po wizytach zespołów oceniających, tworzenie dziennika dobrych praktyk dla przygotowania zawartości raportów samooceny i wizyty zespołu oceniającego),
- docenienie roli i zadań dydaktyki w ocenie działalności nauczycieli akademickich na równi z prowadzeniem badań naukowych,
- usprawnienie procesu rekrutacji, lepsza reklama i promocja kierunków studiów oferowanych na PWr.
IV. Sprawy studenckie i pracownicze
Sprawy studenckie:
- organizacyjne i finansowe wspieranie inicjatyw studenckich, możliwe zwiększenie przyznanej subwencji,
- wprowadzenie jasnych i klarownych zasad finansowania działalności studenckiej (opracowanych przy współudziale studentów),
- włączanie studentów w procesy dydaktyczne i badania naukowe na Uczelni,
- wspieranie kół naukowych i agend studenckich w realizacji ich działań,
- wspieranie działalności kulturalnej i sportowej studentów i doktorantów,
- udostępnianie studentom pomieszczeń dla ich działalności na poszczególnych wydziałach,
- wprowadzenie niezbędnych zmian do regulaminu studiów,
- przygotowanie oferty tanich kursów językowych i szkoleń zawodowych dla studentów,
- modernizacja kolejnych domów studenckich,
- wszechstronne wsparcie dla studentów niepełnosprawnych,
- monitorowanie losów i utrzymywanie kontaktu z absolwentami.
Sprawy pracownicze:
- poprawa warunków pracy (remonty pomieszczeń pracowniczych, zakupy niezbędnego sprzętu i oprogramowania, pomoc informatyczna, usprawnienie obsługi administracyjnej),
- wdrożenie klarownego systemu wynagradzania i premiowania pracowników,
- docenianie finansowe pracowników o wyjątkowym zaangażowaniu i sukcesach,
- zwiększenie oferty szkoleń w zakresie kompetencji kierowania zespołem, budowania zespołów i efektywnej współpracy,
- zapobieganie odejściom z uczelni wybitnych pracowników nauki (kwestie finansowe, przeciążenie obowiązkami organizacyjnymi i dydaktycznymi),
- umożliwienie semestralnego lub rocznego przechodzenia wybranych pracowników do grupy pracowników naukowych bądź dydaktycznych; w okresie pracy na danym stanowisku należy zdefiniować konkretne cele i zadania oraz sposób ich weryfikacji,
- ocena pracowników – zdefiniować na nowo kryteria oceny i procedury jej przeprowadzania,
- świadczenia socjalne – uzupełnić o inne benefity, stosownie do oczekiwań pracowników, np. karty MultiSport,
- jasne zdefiniowanie ścieżki kariery pracowników administracji w obecnych i nowo organizowanych lub reorganizowanych jednostkach, jasne zdefiniowanie zadań i oczekiwań przełożonych, szkolenia pracownicze dostosowane do potrzeb na danym stanowisku pracy, docenienie zaangażowania pracownika, jasna perspektywa zatrudnienia,
- zachowanie i dbałość o standard ośrodków wypoczynkowych Politechniki Wrocławskiej.
V. Wizja roli Rektora i sposobu pełnienia urzędu
Rektor Politechniki Wrocławskiej:
- dba o dobro Uczelni, jej pracowników, studentów i doktorantów,
- przestrzega standardów akademickich w Uczelni,
- reprezentuje Uczelnię w środowisku,
- inicjuje i wspiera działania na rzecz rozwoju Uczelni i środowiska akademickiego,
- służy społeczności akademickiej dla dobra Uczelni.
Jako kandydat do pełnienia funkcji i godności Rektora:
- jestem młody i energiczny, odważny, cierpliwy i skuteczny,
- posiadam doświadczenie organizacyjne, naukowe i dydaktyczne,
- potrafię definiować cele i delegować zadania oraz motywować pracowników,
- zwracam uwagę na szczegóły i dokładność realizacji zadań,
- doceniam wykonaną pracę i zaangażowanie pracowników,
- chcę jednoczyć i łączyć, a nie dzielić.
W działaniach dla Uczelni pragnę kierować się wyłącznie jej dobrem jako firmy, organizacji, miejsca pracy i nauki, społeczności akademickiej. Chciałbym:
- wykorzystać istniejący potencjał we wszystkich grupach pracowniczych oraz studentów i doktorantów,
- wprowadzić transparentność finansową, organizacyjną i kompetencyjną w Uczelni,
- szeroko informować społeczność o zamierzeniach i działaniach podejmowanych przez władze Uczelni,
- włączać studentów w procesy dydaktyczne i badania naukowe,
- być wiernym zasadom akademickości i tradycji Uczelni,
- rozmawiać i słuchać opinii pracowników, studentów i doktorantów,
- konsultować istotne plany i kierunki rozwoju Uczelni ze społecznością Politechniki Wrocławskiej.